Koje promjene očekuju prijevoznike uspostavom smart tahografa, ove datume morate zapamtiti
Prijevoznici registrovani u Bosni i Hercegovini, koji nabavljaju nova teretna vozila i autobuse, već posjeduju digitalne tahografe nove generacije u njima i dužni su da ih koriste.
“Sve već izdate važeće kartice vozača i prijevoznika mogu da se koriste i u tahografima nove generacije, osim kartice radionice. Još uvijek ne postoji potreba zamjene fabrički ugrađenog uređaja u vozilo“, potvrđeno je iz Ministarstva transporta i komunikacija BiH za Akta.ba.
Kako kažu, za sada, ne postoje promjene koje su dužni raditi prijevoznici u BiH.
Podsjećaju da sva nova teretna vozila i autobusi koji se prvi put registruju u Bosni i Hercegovini od 2010. godine moraju imati ugrađen digitalni tahograf.
“Prijevoznici registrovani u Bosni i Hercegovini, koji nabavljaju nova teretna vozila i autobuse, već posjeduju digitalne tahografe nove generacije u njima i dužni su da ih koriste. IDDEEA provodi nabavku kartica za tahografe. Imamo četiri vrste kartica: vozač, kompanija, radionica i kontrolna (inspekcijska)”, ističu iz ministarstva
Prema najavama Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka Bosne i Hercegovine (IDDEEA BiH) uspostava tahografa druge generacije očekuje se do kraja septembra.
Važni datumi
Kako je Akta.ba već objavila, kompanije CETIS d.d. Celje i Roaming Networks d.o.o. Banja Luka odabrane su kao najpovoljniji ponuđač za isporuku tahografskih kartica druge generacije (SMART tahografa) sa sistemom za njihovu personalizaciju, izdavanje i primjenu. One će isporučiti 50.000 kartica vozača. 3.000 kartica radionice, 1.000 kontrolnih kartica, 5.000 kartica preduzeća i 1.000 testnih kartica.
Potpredsjednik Odbora udruženja prijevoznika u međunarodnom i međuentitetskom drumskom prevozu putnika VTK/STK BiH Saudin Parić podsjeća da su pravila o uvođenju pametnih tahografa donesena 2014. godine
Detaljni propisi kako pametni tahograf (prve generacije) treba raditi i koju funkcionalnost posjedovati, doneseni su 2016. godine i prva generacija pametnog tahografa postala je obavezna za sva vozila koja su prvi put puštena u promet na području EU od 15. juna 2019. godine. Međutim, već 2020. godine, Uredbom (EU) 2020/1054 Europskog parlamenta i Vijeća mijenjaju se mnogi dotadašnji propisi vezani uz tahografe – i oni koji govore o pojedinim socijalnim pravima i obvezama vozača (radnim aktivnostima), ali se s ovom Uredbom uvodi i pametni tahograf druge generacije. Tada su mnogi pričali o tzv. “paketu mobilnosti”.
Radi se o Uredbi 165/2014 kojom su donesene izmjene:
– Smart tahograf 2. generacije biti će obvezan u sva vozila u međunarodnom prometu do najkasnije 21. augusta 2023. godine.
– Smart tahograf 2. generacije biti će obavezan od 1. jula 2026. godine za vozila u međunarodnom transportu koja prelaze preko 2.5 t.
“Osim lokacije koje sad bilježi, Smart tahograf će automatski morati mijenjati državu prilikom promjene granice. Smart tahograf će morat bilježiti lokaciju prilikom obavljanja utovara ili istovara. Na vozilima koja nemaju Smart tahograf, na kojem se automatski bilježi promjena države, vozači će morati sami prebacivati državu na prvom mogućem stajalištu ili prvom prilikom prelaska granice države (stupa na snagu 2.2.2022. godine)”, pojašnjava Parić.
Šta sve bilježe smart tahografi druge generacije
Napominje da će podaci o prekoračenju maksimalnog vremena vožnje biti dostupni kontroli prilikom daljinskog skidanja podataka (osim sada propisanih manipulacija, događaja, registracija, vožnja bez kartice).
“Dakle, u sljedećim godinama dolaze pametni tahografi druge generacije. Oni će automatski bilježiti svaki prelazak nacionalne granice unutar država EU ali i svaku promjenu opterećenja po osovinama, odnosno utovar i istovar tereta iz vozila. Cilj je bolje i kvalitetnije kontrolirati kabotažu koja se obavlja unutar svake pojedine članice EU-a. Osim što će sva nova vozila koja je prvi puta puštaju u promet (registriraju) u EU u budućnosti morati biti opremljena pametnim tahografom druge generacije (o tome moraju voditi računa trgovci vozilima), EU obvezuje i sve prijevoznike u međunarodnom prometu da retroaktivno, na svoja postojeća vozila, naknadno ugrade pametne tahografe druge generacije”.
Za kraj naglašava da vrijedi zapamtiti sljedeće datume:
– od 21. augusta 2023. godine – sva vozila koja se prvi puta puštaju u promet moraju biti opremljena pametnim tahografom druge generacije;
– do 31. decembra 2024. godine – vozila koja sudjeluju u međunarodnom prometu, a do tada su bila opremljena analognim ili digitalnim tahografom, isti moraju zamijeniti u pametni tahograf druge generacije:
– do 20. augusta 2025. godine – samo vozila koja sudjeluju u međunarodnom prometu, a do tada su bila opremljena pametnim tahografom prve generacije, isti moraju zamijeniti u pametni tahograf druge generacije;
– do 01. juna 2026. godine – teretna vozila koja sudjeluju u međunarodnom prometu, a čija je najveća dopuštena masa od 2,5 do 3,5 tona (ova vozila do sada uopće nisu trebala imati tahograf), moraju ugraditi pametni tahograf druge generacije.
IZVOR: /www.akta.ba/